• Home
  • Onze School
    • Onze School
    • Missie en Visie
    • Ons Team
    • Rots & Water
    • Denken In Doelen
    • Jenaplan
  • Informatie
    • Openingskoffie/thee
    • Aanmelden broertje / zusje
    • Aanmelden nieuwe kinderen
    • Schooltijden
    • Schoolkalender 2022 - 2023
    • Schoolgids
    • Schoolomgeving
    • Parkeerplan
    • Beleid
    • Downloads
  • Ouders
    • Stamgroepsouders
    • Ouderparticipatie
    • Ouderbetrokkenheid
    • Denktank
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Ziek(af)melding
  • Actueel
    • Corona
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Privacy

Rots & Water

Rots & Water

Een aantal jaren geleden kwamen we als school voor het eerst in aanraking met het programma Rots & Water. We waren zo enthousiast, dat we geïnvesteerd hebben in Rots & Water nascholing en materialen. Ondertussen is bijna ons hele team Rots & Water trainer. Elk schooljaar zullen de lessen Rots & Water structureel in elke groep gegeven worden: aan het begin van het schooljaar en na de voorjaarsvakantie. Er is een werkgroep Rots & Water die een 4-jarenplan heeft geschreven en mede zorgt voor voor het opnemen van Rots & Water binnen onze school.

De 8e jaars sluiten hun Rots & Water schoolloopbaan af met het doorslaan van een plankje.

Wat is Rots & Water?

Rots staat voor stevigheid, weten wat je wilt, maar kan ook zijn: starheid en te heftige reacties. Water is meer communicatief, inleven, onderhandelen, maar kan ook zijn: te meegaand, geen grenzen kunnen stellen. Beide begrippen hebben dus hun sterke en zwakke kanten. De bedoeling is om van beide het goede te gebruiken.

Dus: wel zeggen wat je niet goed vindt en wat je wilt, maar ook luisteren en open staan en compromissen kunnen maken.

Sommige kinderen kunnen dus iets meer rots ontwikkelen en anderen meer water.

We oefenen Rots & Water via oefeningen, dramaspelletjes en rollenspelen in:

  • Voor jezelf opkomen, op tijd en op een rustige, stevige manier laten merken dat je iets niet of juist wel wilt
  • Kunnen merken wanneer een ander niet (meer) leuk vindt wat jij doet of zegt; en dan stoppen
  • Goed samenwerken: je eigen ideeën ook los kunnen laten, meegaan met de ander (water). Of juist: zelf met ideeën komen, van je laten horen (rots)
  • Meer zelfvertrouwen hebben, maar ook vertrouwen in een ander
  • Rustig blijven als je boos bent, op tijd merken dat je boos wordt en eventueel een time out nemen
  • Ruzies voorkomen of oplossen
  • Zeggen wat je voelt of denkt
  • Iets voor een groep durven zeggen of doen.
Rots & Waterlied Rots & Water oefeningen

Contact

Pier Panderstraat 3
9203 SG Drachten
0512 - 36 05 36
info@stlukas.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    Privacyregelement

    Privacyverklaring

    Rechten van betrokkenen

    Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)

    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title